FAQ's
Välkommen till vår FAQ, vi är så glada att ha dig här och som kund. Vi har försökt att svara på de vanligaste frågorna.
Returer
Nedan följer några vanliga frågor om returer
Hur returnerar jag en order levererad via Postnord-paketbox?
Om din order levererades till en PostNord-paketbox ska den även returneras via en PostNord-paketbox. Fäst returetiketten som låg i paketet på returpaketet och följ sedan följande steg:
- Öppna PostNord-appen. Gå in under Skickar.
- Hitta ditt paket i listan och tryck på Hitta inlämningsplats. Paketbox-ikonerna är mörkblå och ombuds-ikonerna är ljusblå. Välj paketboxen som passar dig. Finns det ingen paketbox i vyn så har inte returer i paketbox kommit till ditt område ännu. Paketboxen kan också vara fullbokad. Lämna då in ditt returpaket till närmsta ombud.
- Välj storlek på paketet. Du har tre storlekar att välja på.
Small: 10 x 42 x 60 cm
Medium: 23 x 42 x 60 cm
Large: 49 x 42 x 60 cm
Välj storleken som passar ditt paket bäst och klicka på Boka fack. - Skanna fraktsedeln på paketet med mobilens kamera. Är det mörkt kan du ta hjälp av mobilens ficklampa.
- Ditt fack bokas nu. Du har 30 minuter på dig att lämna in ditt paket. Får du förhinder kan du boka ett fack på nytt eller lämna in ditt paket hos ett ombud
- Lämna paketet i paketboxen:
- Öppna paketboxen med hjälp av PostNord-appen.
- Lägg in ditt paket. Stäng luckan.
Det går bra att öppna luckan igen även att du har stängt den. Se bara till att du är kvar på platsen och är uppkopplad med PostNord-appen. Klicka på Öppna facket igen. - Du kan nu följa din retur tillbaka till vårt weblager i PostNord-appen.
När får jag tillbaka mina pengar vid retur?
En returhantering tillbaka till vårt webblager kan ta upp till 10 arbetsdagar.
Om du har valt att betala via faktura skickar Klarna ett e-postmeddelande till dig med information om ditt kreditbelopp och hur återbetalningen kommer att behandlas. Klarna kontaktar dig cirka 2–4 arbetsdagar efter att du har fått ett bekräftelsemejl från oss om att vi har mottagit och registrerat din retur i vårt webblager.
Om du har skickat tillbaka till vårt webblager och ännu inte har betalat fakturan till Klarna kan du registrera din retur i Klarna-appen. Du får en uppdaterad faktura från Klarna i appen efter att den har mottagits och registrerats i vårt webblager.
Behöver jag returnera i originalpaketet?
Du kan returnera produkter utan att använda originalförpackningen som du fick produkterna i, men se till att försändelsen är väl förpackad. Du ansvarar för eventuella kostnader som kan uppstå i samband med ny returförpackning. Skor måste returneras i skokartongen de kom i.
Om du har valt leverans med PostNord lämnar du in din retur till närmaste PostNord Mypack returställe eller PostNord-paketbox (retur via PostNord-paketbox gäller endast om paketet levererades via en PostNord-paketbox). Det ligger en returetikett i ditt paket vid leverans.
Om du har valt leverans med Instabox lämnar du in din retur till närmaste Instabox. Det ligger en returetikett i ditt paket vid leverans.
Hur snabbt får jag tillbaka pengarna om jag returnerar en vara via post?
Hanteringen av returer kan ta upp till 10 arbetsdagar.
Du kommer att motta en mejlbekräftelse på återbetalningen så snart din retur är färdigbehandlad.
Vad har ni för policy kring byte och retur av badkläder samt underkläder som är köpta online?
Enligt ångerrättslagen kan du returnera/byta badkläder och underkläder köpta i vår webbutik. Detta gäller även Click and Collect ordrar. Du kan både byta och returnera i alla våra fysiska butiker, men endast returnera till vårt weblager. Alla etiketter måste sitta kvar på produkten och eventuella plomberingar måste vara intakta. Tänk på att detta endast gäller för badkläder och underkläder köpta i vår webbutik.
Vid byte/retur i fysisk butik behöver du visa upp det kvitto som du har fått via mejl tillsammans med giltig ID/legitimation. Om du lämnar in en retur för någon annan måste du visa upp både din och den andres ID/legitimation, tillsammans med kvittot.
Du ansvarar för eventuellt reducerat värde på produkten, om det kan bevisas att produkten har hanterats felaktigt.
Kan jag byta storlek/färg på en produkt jag handlat i webbutiken?
Tyvärr har vi ingen bytesfunktion vid retur till vårt webblager. Alternativet blir att returnera produkten som vanligt till vårt webblager och sedan lägga en ny beställning i rätt storlek/färg. Tänk på att en retur till vårt webblager kostar 49 kr.
Etiketterna ska fortfarande vara fästa på produkten och eventuell försegling behöver vara intakt.
Hur returnerar jag med Instabox?
Har du fått din leverans med Instabox lämnar du in returen i valfri Instabox. Klistra fast den medskickade returetiketten och följ instruktionerna i sms/mejl från Instabox för att registrera returen. En retur till vårt webblager kostar 49 kr.
Hur returnerar jag en Instabox-leverans som levererats hem till dörren?
Om du har fått din order levererad hem med Instabox/Instabee var ditt paket för stort för att få plats i ett paketskåp.
Det smidigaste sättet att göra en retur är att du kontaktar Instabox kundservice direkt för att boka upphämtning av returen.
För att komma i kontakt med Instabox kundservice kan du följa länken du fått via sms eller ringa dem på nummer 010 206 90 01 och berätta att det gäller retur av hemleverans. En retur till vårt webblager kostar 49 kr.
Frakt och leverans
Nedan följer några vanliga frågor om frakt och leverans
Hur hämtar jag ut paket ur PostNord-paketboxen?
För att låsa upp paketboxen och hämta ditt paket behöver du använda den senaste versionen av PostNord-appen, legitimera dig med Mobilt BankID och ha mobilens blåtand påslagen.
Om paketet är för stort för paketboxen eller om alla skåp är upptagna, kommer försändelsen att levereras till närmaste PostNord-ombud.
Vilka meddelanden får jag om min beställning?
Vi kommer skicka ut följande meddelanden efter att vi har tagit emot din beställning:
- Orderbekräftelse via mejl när vi mottagit din order
- Kvitto via mejl när din beställning har packats i vårt webblager
- Avisering via mejl när ditt paket är på väg
- Avisering via mejl om ditt paket blir försenat
- Avisering via mejl/SMS när paketet har anlänt till utlämningsstället
- Påminnelse via mejl/sms för eventuellt ej uthämtat paket (gäller leverans till butik, PostNord-ombud, Instabox)
Vad kostar frakten?
Det är alltid fri frakt till butik när du väljer leveransalternativet "Hämta i butik" och "Click and Collect".
- PostNord standardleverans till utlämningsställe eller brevlåda: 39 SEK
- PostNord standardleverans till paketbox: 39 SEK
- Postnord hjemleverans: 99 SEK.
- Instabox leverans till skåp: 39 SEK
Om du handlar för 299 kr eller mer är standardleverans med PostNord/Instabox gratis.
Hur kan jag spåra mitt paket?
Efter genomförd beställning skickar vi dig en orderbekräftelse till den mejladress du angav vid beställningen. Där ser du alla produkter i din order. Efter att produkterna har packats och skickats från vårt webblager får du ett kvitto till samma mejladress. Där hittar du en länk som gör att du kan spåra paketet från oss till dig.
Om du är en registrerad användare hos oss och var inloggad när du gjorde din beställning kan du se orderstatus på ”Mina sidor”. Där hittar du ett spårningsnummer och genom att klicka på detta kan du se var paketet befinner sig.
Vilken tid på dygnet levererar ni?
Det är oftast leverans under dagen. Detta beror på vilken leveransmetod du valde när du gjorde din beställning.
Jag hann inte hämta ut mitt paket. Vad händer nu?
Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar kommer det automatiskt att returneras till oss. Som anges i våra köpvillkor tillkommer en avgift för ej uthämtat paket på 100 SEK. Detta registreras när paketet returneras till vårt webblager.
Är mitt paket på väg?
Så snart din order är färdigpackad och skickad från webblagret kommer du att få ett kvittomejl från oss. Mejlet innehåller en spårningslänk så att du kan följa ditt paket. Under större kampanjer arbetar såväl lager som transportörer under högt tryck. Lagret och transportörerna gör sitt yttersta för att du ska få ditt paket så snart som möjligt. När ditt paket är klart för leverans/hämtning kommer du att få ytterligare en uppdatering.
Order
Nedan följer några vanliga frågor om beställning
Var är mitt paket?
Du kan spåra ditt paket via kvittomejlet du fick när din order blev skickad från vårt lager.
Om du är en registrerad användare hos oss och var inloggad när du gjorde din beställning kan du se orderstatus på Mina sidor. Där hittar du även spårningsnumret och genom att klicka på det kan du se var paketet befinner sig.
arför har jag inte fått en orderbekräftelse via mejl?
Se till att skräppostfiltret är inställt på "lågt" i din inkorg. Om du inte har inställningen "låg" kan mejlen från oss fastna i spamfiltret. Kolla därför i din skräppost om orderbekräftelsen kan ha hamnat där.
Var du inloggad när du gjorde din beställning kan du även logga in på Mina sidor för att se din orderbekräftelse.
Om du fortfarande inte kan hitta orderbekräftelsen, vänligen kontakta vår kundservice.
Kan jag ändra/avbryta min order efter
Alla beställningar skickas omgående till vårt webblager. Därför är det inte möjligt att ändra/avboka en order efter att den är genomförd.
Produkten jag lade i varukorgen var plötsligt slutsåld/borta när jag kom till kassan. Vad har hänt?
Produkten är inte reserverad förrän betalningen är genomförd och du har mottagit bekräftelse på att ordern är beställd.
När en produkt plötsligt är slutsåld i varukorgen/kassan beror detta på att en annan kund just gjort en betalning på en order med samma produkt. Därför har produkten tyvärr blivit slutsåld under tiden.
Behöver jag registrera mig för att handla på levarelfreipons.se?
Du behöver inte registrera dig med ett konto för att handla hos oss.
Är det säkert att registrera sig på levarelfreipons.se?
Ja, vi har väldig hög säkerhet när det gäller att hantera personuppgifter, vi följer alla lagar och regler för personuppgifter vid näthandel. En av de viktigaste av dessa är att vi inte lämnar ut dina uppgifter till någon annan eller något annat företag som Junkyard inte är en del av. För mer information om detta och GDPR se personuppgiftspolicy.
Produktinformation
Nedan följer några vanliga frågor om produkter
Är produkterna producerade under bra förhållanden?
Vi är en del av Rectangle International AB, ett modeföretag som tar sitt sociala ansvar på allvar. Vårt mål är att kombinera en hållbar affärsverksamhet med etiskt agerande. Därför arbetar vi aktivt med frågor som rör etik, miljö och socialt ansvar – både internt och externt.
Rectangle International AB följer tydliga etiska riktlinjer som beskriver hur vi och våra leverantörer hanterar viktiga frågor som arbetsförhållanden i fabriker, djurskydd och miljöpåverkan. Våra avtal med leverantörer är bindande och övervakas noggrant.
Eftersom vi har kontor i både Sverige och Bangladesh kan vi säkerställa full kontroll över vår leverantörskedja. Alla våra produkter importeras direkt från Bangladesh, och vi ser till att de uppfyller våra höga kvalitetskrav genom regelbundna fabriksbesök.
För att stärka vårt engagemang för rättvis och ansvarsfull handel arbetar vi i linje med principerna för etisk upphandling och genomför kontinuerligt konkreta åtgärder för att säkerställa att alla produkter tillverkas under värdiga arbetsförhållanden.
För mer information om hur Rectangle International AB arbetar med etisk handel, vänligen kontakta oss på support@levarelfreipons.se.
Hur gör jag om färgen på produkten jag har mottagit inte stämmer överens med färgen i webbutiken?
Vi kan inte garantera att färgerna som visas på skärmen återspeglar den exakta färgen som produkten faktiskt har. Färgen som visas på skärmen beror på vilken enhet du använder och användarinställningarna.
Reklamation
Nedan följer några vanliga frågor om klagomål
Jag har inte kvar min returetikett. Vad gör jag?
Om du inte har kvar din returetikett så kontakta kundservice på support@levarelfreipons.se med ditt ordernummer så sänder vi dig en ny per mejl.
Får jag pengarna tillbaka om jag reklamerar?
Vid godkänd reklamation till vårt webblager får du pengarna tillbaka till det kort du använde vid betalningen. Detta sker inom 2–7 arbetsdagar efter att vi tagit emot och registrerat din retur.
Vid köp med Klarna Faktura kontaktar Klarna dig för återbetalning av din reklamation.
Du får ett mejl när vi har tagit emot din reklamation. Detta tar normalt en vecka från det att du returnerat paketet. Vid reklamation debiteras du inte för returkostnaden.
Vad gör jag om paketet har skadats under transporten?
Om paketet har skadats under transport, kontakta oss så snart som möjligt. Vänligen skicka ett mejl till support@levarelfreipons.se, där du bifogar bilder på skadan, beskrivning av skadan tillsammans med ditt ordernummer.
Produkten var skadad när jag tog emot paketet. Vad gör jag?
Om du vill reklamera genom att skicka tillbaka produkten till vårt webblager rekommenderar vi att du först skickar bilder på skadan till oss via mejl till support@levarelfreipons.se. På så sätt behöver du kanske inte returnera en produkt, som vi ändå måste kassera. Detta sparar på miljön och en eventuell återbetalning kommer att gå snabbare.
Du kommer få ett mejl från oss efter att vi har tagit emot din reklamation. Detta tar vanligtvis en vecka.
Vid godkänt reklamation till vårt webblager får du pengarna tillbaka på det kort du använde vid betalningen. Detta sker inom 2-7 arbetsdagar efter att vi tagit emot och registrerat din retur.
Vid köp med Klarna Faktura, kommer Klarna, vår fakturaleverantör, kontakta dig för återbetalning av din reklamation.
Du måste reklamera inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationsmeddelande som lämnas inom två månader efter att du märkt ett fel alltid anses ha lämnats i tid. Reklamationsrätten gäller i 3 år. Reklamationen gäller inte normalt slitage.
Hur vet jag att ni har tagit emot min reklamation på webblagret?
Du kommer få ett mejl från oss efter att vi tagit emot och registrerat din reklamation på vårt webblager. Detta tar vanligtvis cirka en vecka.
Betalning
Nedan följer några vanliga frågor om betalningar
Hur använder jag era rabattkoder?
Uppge rabattkoden under totalsumman i varukorgen, innan du går vidare till kassan. Tryck på «Lägg till/ta bort rabattkod».
Observera att det endast är möjligt att använda en rabattkod per beställning.
Vilka betalningsalternativ finns det?
I vår webbutik kan du välja att betala med Visa/MasterCard, Swish, Trustly, Qliro pay later eller Klarna Faktura.
När dras betalningen från mitt konto om jag betalar med kort?
Beloppet kommer reserveras på ditt konto efter du genomfört köpet i webbutiken och dras från kontot efter att paketet har skickats från vårt webblager till dig.
Varför fungerar det inte när jag försöker betala med kort?
Du måste ansluta ditt kort till säkerhetstjänsten "Verified by Visa / MasterCard Secure Code" för att betala med bankkort online. Detta är kostnadsfritt och görs via din bank. Om du redan har gjort detta och fortfarande har problem kan du kontakta oss på payments@levarelfreipons.se